Blog ini dibangunkan dengan niat untuk menjadikannya medan penulisan dan perkongsian bahan-bahan tarbiyyah termasuklah penulisan tentang pengalaman hidup, nasihat-nasihat, panduan-panduan berguna dan perbincangan isu-isu semasa buat manafaat diri sendiri, isteri, anak-anak, saudara-mara, sahabat-sahabat dan sesiapa sahaja yang boleh mencapainya. Mudah-mudahan ia menjadi amal jariah saya yang diterima Allah sebagai amal soleh.

Selasa, 29 Disember 2009

Ustaz Darwis; Juga Guru Bahasa Arabku...

Saya teringatkan Ustaz Darwis yang amat dikasihi semasa saya belajar di Sekolah Menengah Izzuddin Shah (SIS) sekitar tahun 1981-1983.

Saya terhutang budi dengannya kerana dari beliaulah saya mula bertatih belajar bahasa Arab dan saya sangat minat dengan bahasa tu. Kerana bahasa itu dan kerana Ustaz Darwis yang mula mengajar saya bahasa itu (dengan izin Allah) saya servive hari ini untuk hidup di negara orang yang bercakap bahasa tu....

Saya doakan Ustaz Darwis sihat dan dilimpahi Rahmat Allah.

Teringat suatu hari ustaz buat kuiz tentang mufradat. Siapa dapat jawab dapat hadiah katanya....

Ustaz tanya... perkataan kipas angin dalam bahasa arab apa dia? Saya tahu lantas angkat tangan untuk jawab... Mirwahatun ya ustaz!.

Sah kata ustaz!. Mirwahatun maknanya kipas angin.

Seronoknya... saya orang pertama dapat hadiah. Ustaz jemput ke depan kelas, dia beri hadiah. Sekeping tiket...terkejut saya! Tiket apa?

Oh no!...tiket ke stadium Perak, tengok pertunjukan tarian ballet dan persembahan rakyat...

Sehingga kehari ini saya masih ingat peristiwa tu dan saya benar-benar pergi ke stadium Perak tu bersama pelajar-pelajar lain naik bas sekolah (yang saya ingat, saya bersama Yasin, kawan sekelas saya yang juga dapat menjawab soalan kuiz ustaz). Rupanya setiap kelas diperuntukkan sebanyak 2-3 tiket. Tertanya-tanya saya... macam mana boleh pelajar-pelajar sekolah agama dijemput untuk menghadiri program-program seperti itu. Sehingga kini saya masih tidak faham...tapi buat-buat faham je lah.

Maaflah kalau cerita saya memberikan sedikit gambaran negative tentang ustaz, maksud saya tentang ustaz bagi hadiah tiket tu. Saya tak bermaksud untuk merendahkan ustaz. Saya tahu ustaz adalah orang baik dan mungkin ustaz dapat tiket tu dari pihak sekolah, atau pihak pejabat SUK.

Kepada rakan-rakan SIS yang membaca catatan ini; kirim salam saya pada ustaz, ustaz pastinya tak mengenal saya...tak apalah, ustaz sentiasa dalam doa saya.

Dr. Ibrahim Abu Bakar
King Saud University
Riyadh

P/S: Catatan ini turut dihantar ke Forum EXSISTA kelolaan Sdr. Lokman SIS Batch80-84.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan