Blog ini dibangunkan dengan niat untuk menjadikannya medan penulisan dan perkongsian bahan-bahan tarbiyyah termasuklah penulisan tentang pengalaman hidup, nasihat-nasihat, panduan-panduan berguna dan perbincangan isu-isu semasa buat manafaat diri sendiri, isteri, anak-anak, saudara-mara, sahabat-sahabat dan sesiapa sahaja yang boleh mencapainya. Mudah-mudahan ia menjadi amal jariah saya yang diterima Allah sebagai amal soleh.

Selasa, 29 Disember 2009

Buat rakan-rakanku yang sudah lama tidak berjumpa...

Ramai yang bertanya ke mana ku pergi selama ini...ada rakan-rakan yang sudah hampir 25 tahun tak berjumpa (rakan-rakan KIK84-85) dan ada yang melebihi 27 tahun (rakan-rakan SIS81-83). Kini kita bersua kembali. Jom kita taaruf semula...

Akhukum fillah...

Nama:

IBRAHIM ABU BAKAR

Nama panggilan:

Macam-macam; ada yang pangil In/en, Berahim, Bain, Syeikh, Pak Syeikh, Syed, Pak Janggut, Pak Jambang, Haji, Ustaz, Doktor, Profesor dan lain-lain. Panggillah apa pun asalkan saya perasan yang anda memanggil saya. Orang arab di tempat saya tinggal kini pangil saya; Ya Muhammad!! atau Ya Mudir! atau Ya Duktur!. Seorang rakan pensyarah (arab) di kulliyyah saya panggil saya: 'Abu Ahnaf', saya suka panggilan tu!.

Asal:

Lahir di Lumut Perak dan dibesarkan di Kampung Sungai Batu, Pantai Remis, Perak.

Sekolah:

Madrasah Tarbiyatul Al-Atfal, Kg. Sungai Batu - 1974-1980
Sekolah Kebangsaan Sungai Batu - 1975-1980 (Darjah 1-6)
Sekolah Menengah Izzuddin Shah - 1981-1983 (Tingkatan 1-3) & 1985 (IV Thanawi).
Kolej Islam Kelang - 1984-1985 (Tingkatan 4 & 5)

Kolej & IPT:

KPP-ITM French Programme (86-87).
ITM Shah Alam (88-90).
UKM-Bachelor (81-84).
UKM-Master (88-00)
UKM-Phd (04-07).

Bidang Pengkhususan:

Public Health
Food Sciences
Food Microbiology
Food Safety
Nutrition
Dietary Acculturation.

Pekerjaan:

UKM (94/95-Asst. Researcher)
PORIM (96-Researcher)
Hospital Perlis (97-Food Technologist)
Jabatan Kesihatan Pahang (98-07-Penolong Pengarah Keselamatan Makanan)
IIUM Kuantan (07/08-Lecturer)
King Saud University, Riyadh (08-sekarang-Lecturer)

Status sekarang:

Berkahwin dengan Pn. Noor Azah binti Hashim

Anak-anak:

Alya (12), Ahnaf (9), Ahmad Ziyad (5) dan Akif (3).

Alamat Semasa:

Riyadh, Saudi Arabia.

E-mail:

iab@iiu.edu.my atau ibramalaysiajin@yahoo.com

Alamat di Malaysia:

No. 25, Lorong IM2/70, Bandar Indera Mahkota, 25200 Kuantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan