Blog ini dibangunkan dengan niat untuk menjadikannya medan penulisan dan perkongsian bahan-bahan tarbiyyah termasuklah penulisan tentang pengalaman hidup, nasihat-nasihat, panduan-panduan berguna dan perbincangan isu-isu semasa buat manafaat diri sendiri, isteri, anak-anak, saudara-mara, sahabat-sahabat dan sesiapa sahaja yang boleh mencapainya. Mudah-mudahan ia menjadi amal jariah saya yang diterima Allah sebagai amal soleh.

Selasa, 29 Disember 2009

Seusai Forum Maal Hijrah 1431H ...Terima Kasih Semua

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah, selesai sudah program Forum Maal Hijrah 1431H yang berlangsung malam semalam (6 Muharram 1431H) di restoran Sri Mutiara, Riyadh. Saya anggarkan kehadiran sekitar 70-80 orang. Ramai juga yang datang awal dan membantu persiapan. Program forum tersebut terpaksa dimulakan lewat sikit (sekitar jam 8.15pm) kerana terpaksa menunggu Syeikh Yusof Al-Mugrin dan telah ditamatkan lebih kurang jam 10.30pm (30 minit lewat dari sasaran awal) sebelum upacara seterusnya - santapan makan malam.

Perjalanan forum amat memuaskan (pada pandangan saya) dengan berkat usaha gigih semua pihak terutamanya moderator (Sdr. Arif)yang bertindak cemerlang menjadi 'all in one'; pengacara, penterjemah dan pengawal masa. Ramai yang belum mengenali Sdr. Arif kerana ramai yang bertanya pada saya siapa tu moderator?. Untuk makluman beliau adalah pelajar Malaysia yang sedang buat master kat KSU. Maaflah kerana tiada hadiah disediakan untuk Sdr. Arif, mudah-mudahan Allah mengganjarinya dengan pahala seluas bandar Riyadh!!!.

Perbahasan tentang topik Hati ni nampaknya sangat menarik dengan Syeikh Yusof cuba menggambarkan hati manusia yang suci semasa dilahirkan seperti gelas yang berisi air mineral (beliau mengambil gelas dan mengisi gelas tersebut dengan air mineral) - benar jelas nampak air dalam gelas tersebut jernih, suci, bersih dan bersinar. Kemudian beliau mencampurkan air teh ke dalam gelas tersebut. Air teh diumpamakan amalan maksiat, jelas sekali kelihatan air dalam gelas mula bertukar warna dan akhirnya menjadi pekat umpama hati yang kotor dipenuhi maksiat. Untuk menjernihkan semula hati tersebut terpaksalah dicampurkan semula dengan air mineral (umpama amal soleh) yang akhirnya jika berterusan akan kembali jernih. Syeikh juga mengatakan hati yang mati umpama gelas yang tertungkup (terbalik). Beliau sekali lagi membuat demo supaya jelas kelihatan perumpamaan tersebut. Kalau gelas yang tertungkup itu dicurahkan dengan air, air tidak akan masuk. Begitulah dengan hati yang mati, jikapun diberikan begitu banyak nasihat, ia tidak akan berkesan.

Penyampaian Prof. Zahedi juga amat menarik (siap dengan presentation power point) penuh dengan fakta-fakta di sudut sains, medical, psaikologi dan adat kebiasaan. Sedikit kesimpulan di akhir presentationnya membuahkan perbincangan yang lebih menarik. Adakah seketul daging (flesh) sebagai mana yang dikatakan sebagai hati dalam Hadith Ar-Rasul itu adalah jantung, akal atau lever/hepar? . Bab ini akan ditulis perinciannya kemudian untuk tatapan/manafaat orang yang tidak dapat hadir - insyaallah jika Allah memberikan kekuatan pada saya.

Program forum ini telah divediokan oleh Sdr. Rizal, saya doakan Rizal dapat forwardkan rakaman tersebut kepada kita nanti.

Bagi pihak urusetia, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua pihak yang turut bersama menjayakan program forum ini sama ada secara langsung atau tidak dari awal sampailah akhir. Terutamanya kepada;

1) Al-fadhil ustaz Hassan, isteri-isteri, anak-anak dan seluruh pekerja restoran Sri Mutiara.
2) Rakan-rakan urusetia yang terdiri daripada mereka yang menghadiri kuliah ustaz Hassan pada pagi Jumaat di restoran Sri Mutiara. (Terlalu ramai jika nak disebutkan semua nama-nama mereka).
3) Panel-panel forum: Syeikh Yusof Al-Mugrin, Prof. Zahedi dan seorang penterjemah Arab-English yang turut dijemput(lupa pulak namanya).
4) Saudara Arif yang terpaksa ditangkap muat untuk menjadi moderator yang telah bertindak dengan begitu cemerlang.
5) Wakil-wakil dari pejabat kedutaan Malaysia, di Riyadh.
6) Saudara Nasir yang gigih menyiapkan keperluan audio-visual, microfon, projector, skrin layar, presentation power point, set tv kat luar yang akhirnya tak digunakan.
7) Saudara Khairul yang turut membantu pengendalian komputer semasa forum dijalankan.
8) Saudara Rizal yang telah merakamkan perjalanan forum ini.
9) Saudara Azman dan beberapa kawan yang datang awal (maaf tak ingat nama mereka) dan turut membantu persiapan/penyusunan kerusi meja.
10) Dr. Mahmood, Dr. Abdullah serta isteri-isteri masing-masing yang telah berusaha mencari dan menyiapkan hadiah untuk penceramah.
11) Dr. Engku Ngah yang telah menjadi rappotuer - Saya belum sempat tengok lagi catatannya dan akan cuba disiarkan nanti.
12) Haji Firdaus yang telah bertindak menjadi juru gambar. Harap-harap beliau akan forwardkan gambar-gambar tersebut kepada kita.
13) Penderma kambing yang saya tak tahu siapa dia. Semoga Allah mengasihi dia.
14) Penderma-penderma yang telah menyumbangkan wang ringit. Semoga Allah melipat gandakan rezeki mereka.
15) Peserta-peserta, hadirin hadirat yang hadir dan memberikan sokongan dan juga kepada mereka yang tak dapat hadir tapi mendoakan kejayaan program ini seperti Sdr. Muhammad Tunggul di mana isterinya menjalani pembedahan hidung- semoga selamat sejahtera, Sdr. Azmi yang pergi ke Dammam dan Prof. Fakhrul yang berkunjung ke Madinah.
16) Ramai lagi yang mungkin saya terlupa untuk meyebut nama-mereka- maaflah.

Saya juga bagi pihak urusetia meminta maaf atas segala kelemahan dan kekurangan yang berlaku sepanjang penganjuran forum ini. Saya persilakan tuan-tuan, puan-puan untuk memberikan komen atau muhasabah supaya program-program akan datang dapat dijayakan dengan lebih baik.

Satu kepuasan telah dirasai oleh saya walaupun keletihan masih terasa. Semoga Allah merahmati kita semua.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan