Blog ini dibangunkan dengan niat untuk menjadikannya medan penulisan dan perkongsian bahan-bahan tarbiyyah termasuklah penulisan tentang pengalaman hidup, nasihat-nasihat, panduan-panduan berguna dan perbincangan isu-isu semasa buat manafaat diri sendiri, isteri, anak-anak, saudara-mara, sahabat-sahabat dan sesiapa sahaja yang boleh mencapainya. Mudah-mudahan ia menjadi amal jariah saya yang diterima Allah sebagai amal soleh.

Selasa, 29 Disember 2009

Kelas Bahasa Arab di Badiah...

Seperti biasa, hari Jumaat lepas saya menghadiri kelas bahasa Arab di Badiah yang terletak lebih kurang 20 minit perjalanan dengan kereta dari rumah saya di Umm Al-Hamam, Riyadh.

Hiwar (perbualan) hari ini berkenaan penyakit dan macam biasa Syeikh Hassan bersyarah panjang tentang penyakit. Beliau juga mengajar tentang adab-adab dan doa ketika menziarahi orang sakit.

Apabila kita berjumpa orang biasanya kita akan tanya khabarnya dan sebut (dalam bahasa arab):

'Kaifahaluka?' (maaf saya tak boleh nak tulis matan jawinya). Bahasa ammiyahnya: 'Hallak?'. di Saudi ni kalau kita rapat dengan orang tu dan boleh melawak dengannya kita akan kata 'Ishlaunak?'
(Ishlaunak maksudnya apa warna kamu?).

maka kita jawablah (walaupun kita tak sihat): 'Alhamdulillah ana bikhair' atau 'toiyyib ala ma yuram (Baik, OK je) atau dalam bahasa pasarnya; 'Qais miyah miyah' (baik 100%).

Jika kita jumpa orang tu tak sihat maka kita doakannya sekurang-kurangnya kata 'SyafakaAllah' (maksudnya mudah-mudahan Allah menyembuhkan anda)

Syeikh Hassan tanya pada kami; apa makna 'IshfakaAllah'. Tak ada siapa yang tahu...syeikh ulang lagi dan kali ini dia kata; ini soalan kuiz, siapa dapat jawab dia akan bagi 10 riyal....ramai yang meneka. Tak seorangpun yang betul. Dengan confidennya syeikh naikkan lagi hadiah jadi 20 riyal...macam-macam jawapan diberi namun tiada yang betul. Syeikh bertambah confiden; tentunya tak ada yang tahu makna ucapan ini. Dia naikkan lagi nilai hadiahnya menjadi 30 riyal...teka lagi kami. Tak betul juga. Syeikh kata cukuplah....gerentinya tiada yang tahu.

Tiba-tiba kawan saya yang duduk di belakang saya (seorang rakyat Senegal) yang hanya duduk diam saja dari tadi angkat tangan...Nanti dulu syeikh, saya nak cuba jawab!. Syeikh kata; betul ke anta tahu...syeikh masih confiden dia mestinya tak tahu. kawan tu bukannya antara pelajar bijak dalam kelas kami. Dia banyak diam dari bercakap.

Dengan terketar-ketar kawan saya jawab 'Ishfakallah tu maksudnya...mudah-mudahan Allah matikan kamu'

'Sahih!!!' Syeikh kata. Kami semua tergamam. MasyaAllah....saya tanya dia mana kamu tahu? Dia kata saya teka je, kadang-kadang kita kena fikir secara terbalik. Saya takut nak jawab, katanya. MasyaAllah, MasyaAllah. ....

Syeikh bagi dia 30 riyal. .....

Sekian cerita kali ini. Semoga beberapa kalimah dipelajari antaranya:

1) 'Kaifahalak?'
2) 'hallak?'
3) 'Ishlaunak?'
4) 'Alhamdulillah ana bikhair'
5) 'Toyyib ala ma yuram'
6) 'Qais miya miya'
7) 'SyafakaAllah'
8) 'IshfakaAllah' - jangan guna perkataan ini. hanya untuk pengetahuan sahaja.
9) 'Sahih'

Waillalliqa'....

Dr. Ibrahim
KSU, Riyadh

P/s: Catatan ini turut dihantar ke ruangan Forum EXSISTA kelolaan Sdr. Lokman Daud.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan