Blog ini dibangunkan dengan niat untuk menjadikannya medan penulisan dan perkongsian bahan-bahan tarbiyyah termasuklah penulisan tentang pengalaman hidup, nasihat-nasihat, panduan-panduan berguna dan perbincangan isu-isu semasa buat manafaat diri sendiri, isteri, anak-anak, saudara-mara, sahabat-sahabat dan sesiapa sahaja yang boleh mencapainya. Mudah-mudahan ia menjadi amal jariah saya yang diterima Allah sebagai amal soleh.

Selasa, 29 Disember 2009

Ustazah Arfah & Ustaz Hamid ; Juga Guru Bahasa Arab Saya...

Assalamualaikum,

Ustazah Arfah selalu dalam ingatan saya lebih-lebih lagi bila saya duduk di Saudi sekarang.

Sebenarnya saya juga terkenangkan ustaz-ustazah lain yang pernah mengajar Bahasa Arab kepada saya termasuklah arwah Ustaz Othman Baijuri (OBJ), Ustaz Darwis, Ustaz Hamzah dan Ustaz Hamid. Apa taknya merekalah yang menjadi inspirasi dan orang-orang yang mula mengajar saya berbahasa arab semasa di Izzuddin dulu. Kini selalu saya bandingkan pengajaran mereka dengan guru-guru bahasa arab saya di sini; Syeikh Abdullah Amri, Syeikh Turki, Syeikh Addah Sudani dan Syeikh Saad Al-ghomidhi.

Ustazah Arpah adalah ustazah Bahasa Arab yang sangat istimewa. Pengajarannya mudah difahami terutamanya bab Mulahadzah, Hiwar dan Qawaid. Kelas saya (mungkin satu batch juga) sampai buat lagu tentang Ad-domair: Hua, huma, hom. Hia, huma, hunna. Anta, antuma, antum. Anti, antuma, antunna. Ana, nahnu. Saudara Karim, Harith Fadhilah dan Zaki Amin lah rasanya yang mencipta lagu domair ni. Sambil berlagu, sambil ketuk gendang (ketuk meja) sambil hafal domair. Riuh-rendah satu kelas waktu prep, sampai warden datang check...

Saya juga masih ingat bagaimana ustazah Arfah mengajar insyak dan ajar cara nak tulis surat (warakhah) rasmi dan tak rasmi. Ustazah suruh hafal muqqadimahnya; Ila akhil mukhtaram, arsalu ilaikum hazihi waraqah ainama kuntu fis sihhatin jaiyidah....panjang lagi. Hafazan ini membuatkan saya skor A1 Bahasa Arab SRP tahun 1983.

Jazakillah ustazah. saya doakan ustazah sihat dan dirahmati Allah.

Saya juga banyak kenangan tentang ustaz Hamid, beliaulah yang mengajar khat. Khat nasah, rakaah, thulus, diwani dan khufi. Kini saya boleh menulis khat nasah dan rakaah dengan baik, yang lain-lain tu tak berapa jadi. Khat ustaz Hamid sangat cantik. Arab kata halooo jamillllllllah.

Ustaz Hamid menggunakan kapur tulis yang dipotong runcing pada hujungnya apabila beliau menulis khat atas papan hitam. Saya antara murid yang kerap disuruh oleh ustaz pergi ambil kapur berwarna-warni kat pejabat sekolah untuk kelas khat.

Beliau juga yang menulis khat dengan cantik atas sepanduk perayaan maulidur rasul peringkat daerah Ipoh yang mana kami ramai-ramai pergi berarak keliling bandar Ipoh waktu tu sekitar tahun 81-83.

Ustaz jugalah yang mengusahakan pemakaian sampin batik hijau sekitar tahun 1980an yang ditempah khas dari Kelantan - negeri asal ustaz (kalau saya tak silap).

Sedihnya bila tahu ustaz terlantar sakit. Kalau saya ada di Malaysia, mahu saya ziarahi dia. Insyaallah kalau saya jadi ke Madinah minggu ni, saya akan doakan ustaz kat raudhah.

Kepada Sdr. Lokman, kalau ada gambar terkini ustaz dan ustazah tolonglah forwardkan kepada saya. Saya sangat merindui mereka. Mereka adalah sumber inspirasi saya!

Dr. Ibrahim
KSU, Riyadh.

1 ulasan:

  1. Assalaamu'alaikum Dr Ibrahim,

    Saya Hanif, anak kepada Ustazah Arpah dan Allahyarham Ustaz Abdul Hamid. Ustazah kerap berada di rumah saya. Jika sudi, dia teringin untuk menghubungi Dr Ibrahim.

    Dr Ibrahim boleh email saya - hanifikr@gmail.com

    BalasPadam